De kroon op het werk

Geschreven door Martine Olthof

De voormalige Sint-Victorkerk aan de Koningstraat in Afferden krijgt na enkele jaren weer een bekroning. Nadat het smeedijzeren kruis tijdens de januaristorm van 2018 van de kerk waaide, is er hard gewerkt aan een nieuw ornament. Op 19 september zal deze in een officiële ceremonie op de toren van het monumentale gebouw worden geplaatst dat inmiddels eigendom is van de boeddhistische Stichting Dhammakaya Nederland. Het feit dat er een boeddhistisch gezicht wordt gegeven aan een voormalige christelijke kerk is uitzonderlijk in Nederland. Als voormalig inwoner van Beuningen en Bangkok (Thailand) heb ik een bijzondere band met de boeddhisten in Afferden. In 2018 bracht ik voor het eerst een bezoek aan de tempel nadat ik in de Tubantia (de regionale krant van Twente waar ik woonachtig ben) had gelezen over het bestaan van het klooster. In 2019 is hier een portretfilm over gemaakt en sindsdien ben ik altijd betrokken gebleven. Als storyteller wil ik graag bijdragen aan het doel van Stichting Dhammakaya Nederland om de beoefening van de boeddhistische leer beter bekend te maken. Daarom ging ik via Zoom in gesprek met de Nederlandse monnik Luang Phi Sander Khemadhammo over de aanloop naar de uitzonderlijke ceremonie die de kroon op het werk zal zijn.

Kunt u iets vertellen over het incident van 18 januari 2018?
“Er was een hele sterke storm. Iedereen zat binnen af te wachten wat er gebeurde. Op het nieuws hoorden we dat er veel schade was. Een van de vrijwilligers die aan het wandelen was, ontdekte ineens dat het kruis van de toren was afgevallen en in het midden van het dak stak. Ook waren er heel veel dakpannen van het dak gevallen.”

Hoe is hier op gereageerd vanuit de Thaise gemeenschap?

“Voor veel Thaise mensen is de tempel met name een plaats waar ze elkaar tegenkomen en mooie activiteiten doen. De vorm van het gebouw zegt ze niet zo veel. Ze vinden het wel mooi hoe de kerk eruitziet.”

De voormalige Sint-Victorkerk dateert van 1893 en het kruis moet een cultuurhistorische waarde hebben gehad. Wat vonden de Afferdenaren ervan en wat is er met het kruis gebeurd?

“De Afferdenaren vroegen in het begin heel vaak: ‘Wanneer wordt er nou iets aan gedaan?’
En: ‘Wanneer wordt het weer hersteld?’ Ze wilden graag een antwoord. Het verbogen kruis is nu bij een van de leden van de monumentencommissie.”

Er moest dus een nieuw ornament op de torenspits komen. Hoe heeft u dit aangepakt?

“We hebben in eerste instantie allerlei soorten ontwerpen overwogen. Onze oude abt heeft de chatra (parasol) bedacht en door de ontwerper (Monumenten Advies Bureau Nijmegen) is het handen en voeten gegeven.” Welke symboliek heeft het nieuwe ereteken? “Een chatra is een symbolische structuur die je in Zuid-Oost Azië op stoepa’s (boeddhistische monumenten) vindt. Een symboliek van het eren van de Boeddha. Zeven ringen vormen de chatra die de zeven factoren van de verlichting symboliseert. De top is een lotusknop waar een relikwie van de Boeddha inzit.”

Waarom zijn ceremonies belangrijk in het Thais boeddhisme?

“Het zorgen voor een tempel, het samen zingen van teksten en mediteren zijn allemaal dingen die bijdragen aan een goed hart, een heldere geest en een sterk karakter.”

Het doen van goede daden dus? Is dat karma?

“Dat is inderdaad zo!”

Wie zijn er uitgenodigd voor deze ceremonie?

“Iedereen is welkom. We willen graag dat mensen uit het dorp kunnen zien wat er gebeurt, dat vinden we heel belangrijk.” Inmiddels is de laatste hand aan de bekroning gelegd en zijn de voorbereidingen in gang gezet. Met behulp van een hoogwerker en een kraan zal de chatra omhoog worden gehesen. Stichting Dhammakaya Nederland nodigt geïnteresseerden en in het bijzonder de inwoners van Afferden uit om bij deze unieke gebeurtenis aanwezig te zijn: “Doe mee, we doen dit samen. Dit is een kerk die is gebouwd door de inspanningen en het geloof van de mensen die Afferden bewoonden, honderd jaar geleden. De ouders en grootouders van de mensen die vandaag in Afferden en in Maas en Waal wonen,” aldus de Nederlandse monnik Luang Phi Sander Khemadhammo. “We bouwen samen aan een mooie plaats van vrede in de wereld.”

Dit interview verscheen eerder in dorpskrant De Ratel. De ceremonie vond plaats op 19 september 2021. Inmiddels is het kruis dat eerder op de kerk stond en eraf waaide, geplaatst op het kerkhof bij de oude toren op het Hoog, Afferden.