Schrijf je hier in voor de plaatselijke avonden, en meld je via dit email-adres aan voor de online avonden.

We houden meditaties ter plaatse in onze tempel, een voormalige katholieke kerk. Als je graag in een spirituele ruimte samen zit met een groep van meditatieliefhebbers, dan is dit iets voor jou.

De avonden bestaan uit :

• 19.30 uur Introductie
  • 19.45 uur Begeleide meditatie
  • 20.15-20.45 uur Lezing

Voor het adres, zie hier. In de zomer wordt er lesgegeven in de voormalige kerk die nu tempel is, op nummer 45; in de koude maanden in het centrum ernaast op nummer 47.

Cursus introductie tot Dhammakaya-meditatie

We beginnen op 1 februari en op 5 september een nieuwe introductiereeks in Dhammakaya-meditatie van 10-11 avonden. We zullen daarin de basisideeën behandelen die belangrijk zijn bij het integreren van meditatie en mindfulness in je dagelijks leven. Elke avond zullen we ook samen mediteren om het geleerde meteen toe te passen.

De avonden kunnen plaatselijk, maar ook online gevolgd worden, allebei op donderdag. De leraren zijn luang phi Sander en Tom Van den Steen. Lp Sander zal de fysieke avonden verzorgen, en Tom de online avonden. Elke avond zullen we hetzelfde onderwerp behandelen; als je dus een keer de avond niet plaatselijk kan bijwonen, kun je dit online volgen. De lessen staan in het programma hieronder.

Voor de online meditatieavonden heb je enkel een deelnamelink nodig. Voor meer informatie, zie hier. Voor de fysieke bijeenkomsten is een eenvoudige inschrijving nodig.

Zowel de fysieke als online bijeenkomsten zijn kosteloos, maar donaties zijn welkom. Onze bankgegevens staan hier.

Datum Onderwerp
1 feb Houding, aandacht en welzijn
8 feb Visualiseren in meditatie
15 feb Het doel van meditatie in boeddhistische psychologie
22 feb Meditatie integreren in het leven
29 feb Vijf hindernissen overstijgen
7 mrt === geen meditatie en les ===
14 mrt Liefdevolle vriendelijkheid
21 mrt Gelijkmoedigheid
28 mrt Tien dagelijkse opdrachten
4 apr Verdere ontwikkeling in meditatie

Cursus vier universele waarden

Vanaf 30 januari houden we een nieuwe cursus. Deze lezingen en meditaties worden op dinsdagavonden gehouden. Deze cursus gaat inhoudelijk meer in op de boeddhistische leer. In een leerrede van de Boeddha vertelt hij over vier universele waarden: edelmoedigheid, liefdevolle vriendelijkheid, juiste aandacht en juiste concentratie. In deze reeks vertelt lp Sander uitgebreid over elk van deze vier universele waarden, wat deze vier waarden betekenen in de boeddhistische ethiek, en hoe deze waarden als eigenschappen worden beoefend.

Datum Onderwerp
30 jan Voorbij verlangens – vrijgevigheid
6 feb Voorbij verlangens – juist levensonderhoud
13 feb Voorbij verlangens – tevredenheid
20 feb Voorbij verlangens – verzaking
27 feb Voorbij boosheid
5 maart Liefdevolle vriendelijkheid
12 maart Aandacht – bewuste consumptie
19 maart Aandacht – aarden en leven
26 maart Meditatie en vasten
2 april Meditatie en de subtiele hindernissen

Enkele praktische tips :

• Gebruik losse kledij, zodat je gemakkelijk kunt zitten.
  • Je kan zowel mediteren op de grond als zittend op een stoel.
  • Mobiele telefoons worden tijdens de les uitgezet.