Enkele handige meditatietips

Tijdens het mediteren krijg je af en toe wel eens te maken met een aantal hindernissen, die je voortgang in meditatie kunnen belemmeren. Hier volgen een aantal handige tips die je zo weer op weg helpen.

  1. Ik voel me vredig en stil, en wil gewoon blijven zitten! Goed zo! Doe zo voort!
  2. Ik voel me verveeld, moe… Ik zou ermee willen stoppen! Stop onmiddellijk en open je ogen. Haal even diep adem en begin opnieuw wanneer je iets meer opgefrist bent. Mogelijks heb je onvoldoende water gedronken gedurende de dag. Of misschien heb je net iets te veel gegeten? Misschien ben je wel té ontspannen? Als je echt heel moe bent, kan je ook gewoon gaan slapen.
  3. Ik kan maar niet stoppen met aan van alles en nog wat te denken! Open je ogen. Haal een aantal keer traag en diep adem. Sluit je ogen vervolgens opnieuw zachtjes en stel je zonder enige inspanning een heldere sfeer voor in het centrum van je lichaam. Je hoeft die trouwens niet echt te ‘zien’, gewoon er bewust van te zijn. Echt, maak het jezelf gemakkelijk.
  4. Wáár precies in mijn lichaam? Om het even waar je je het meest comfortabel voelt boven het niveau van je navel. Kies een plaats en zeg tegen jezelf, “Ok! Dat is het.” Wees zeker van jezelf, de rest lost zichzelf op!
  5. Man, dat voelt pijnlijk aan!
    • Blijf gewoon zitten tot de pijn vanzelf verdwijnt… niet zo leuk!
    • Probeer eens je houding aan te passen, of sta op en doe wat yoga of stretching. Kom terug wanneer je je beter voelt… makkelijk, toch?
  6. Ik voel me gespannen! Neem wat extra tijd om jezelf en je lichaam écht te ontspannen en maak het jezelf gemakkelijk.

Dit artikel verscheen eerder op Bron van Stilte, de website van Dhammakaya België. Illustraties door Arnold Meert.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *