Meditatieretraites

Door een retraite hebben we de mogelijkheid onze meditatie uit te diepen en in een korte tijd intensief te leren mediteren. Op onze retraites komen thema’s aan bod zoals het ontwikkelen van een juiste balans in meditatie, het onderhouden van de meditatie-ervaring, omgaan met verwachtingen, enzovoort.

Kenmerkend voor een retraite is dat we in de plaats van de retraite overnachten, daar samen verblijven en stilte met elkaar delen. Daardoor geniet je van de speciale en stimulerende sfeer waardoor de meditatie-ervaring nog meer tot haar recht komt. Mannen en vrouwen slapen gescheiden naar kloostergebruik. Verder wordt er geen avondmaaltijd gegeten, maar is er wel vruchtensap en bepaalde zuivelproducten beschikbaar. Onze meditatieretraites leggen per definitie de nadruk op het belang van meditatie. De meditatiesessies duren uiteraard langer dan tijdens de wekelijkse avonden. Voor elke sessie wordt een korte inleiding gegeven en de deelnemers hebben ruimschoots de gelegenheid om vragen te stellen. Na de meditatie is er voldoende kans om ervaringen uit te wisselen.

Komende retraites

Momenteel hebben we geen retraites gepland. Houd deze pagina in de gaten voor updates!

Acht oefenregels (sila)

Tijdens onze retraites worden deelnemers verzocht acht oefenregels op zich te nemen, die gelden als deel van het standaard-retraitereglement in kloosters in Thailand. Deze regels zijn in de praktijk:

1. Het niet doden of kwaad aandoen van levende wezens.
  2. Het niet nemen wat niet gegeven is (diefstal)
  3. Geen seksueel contact
  4. Geen onwaarheid spreken
  5. Geen alcoholische dranken en niet roken
  6. Geen avondmaal
  7. Geen televisie of ander vermaak bekijken of beluisteren
  8. In een eenvoudige slaapplaats verblijven.

Deze regels zijn specifiek bedoeld om ons te helpen afleidingen te vermijden en innerlijke rust en stilte te vinden, alsook om de monastieke sfeer in het klooster te behouden. In het klooster worden daarom de slaapplaatsen van mannen en vrouwen gescheiden gehouden. Alhoewel er ’s avonds geen maaltijd wordt genuttigd, worden er wel andere zaken aangeboden, zoals vruchtensap, sojamelk, en bepaalde zuivelproducten zoals chocolademelk en yoghurt, om de aanpassing te vergemakkelijken.

Kledij

Deelnemers worden verzocht comfortabele kledij te dragen. Verder is het belangrijk kledij te dragen die gepast is in een kloosteromgeving. Indien je dat wenst kun je je eigen meditatiekussen meebrengen.

Beddengoed

Je kunt gebruik maken van ons beddengoed. Het is ook mogelijk je eigen beddengoed mee te brengen (kussensloop, dekbedovertrek en hoeslaken).

Bijzondere prijzen

Voor mensen die het financieel moeilijk hebben, zijn er mogelijkheden tot sponsoring. Neem contact met ons op daarvoor. Je kunt voor sommige retraites ook 25 euro korting krijgen als je het 42-daagse online zelfontwikkelingsprogramma van Peace Revolution heb afgerond. We willen dat kosteloze programma namelijk stimuleren.

Voorbeeld programma retraite

Vrijdag

17.00 uur Ontvangst

19.00-21.00 uur Oriëntatie en avondmeditatie door Andy

Zaterdag

6.00 uur Meditatie over liefdevolle vriendelijkheid door Andy

6.45-7.15 uur Yoga

7.30 uur Ontbijt

9.00 uur Meditatie en workshop obstakels door Lauren

11.30 uur Lunch

14.00 uur Meditatie en lezing “In het reine met jezelf en de ander – kloostertradities” door lp Sander

16.30 uur Kringgesprek over meditatie-ervaringen door lp Sander en Andy

17.30-18.00 uur Yoga

18.00-18.30 uur Drinken

19.00 uur Meditatie en lezing “Op reis naar Akasha: de plek waar alles (weer) mogelijk is” door Tom

Zondag

6.00 uur Meditatie over liefdevolle vriendelijkheid door Andy

6.45-7.15 uur Yoga

7.30 uur Ontbijt

9.00 uur Meditatie door Lauren

10.00 uur Workshop over zelfaanvaarding en goede gewoontes ontwikkelen door Andy

11.30 uur Lunch

13.00 uur Lange meditatie buiten door lp Sander

15.00 uur Gezamenlijke afsluiting: uitwisseling ervaringen door alle leraren

Voor meer informatie, kan je ons mailen.