Wie is wie?

Residente leraren

Momenteel heeft onze stichting één locatie, Wat Phra Dhammakaya Netherlands. In dit centrum wonen momenteel drie monniken. Ter kennismaking leggen we hier kort uit wie wie is.

Luang phi Maha Poolsak Puṇṇasakko werd in 1985 geboren in Petchburi. Hij trad in als boeddhistisch novice toen hij 14 was, en werd als monnik gewijd in 2005. Hij studeerde vijf jaar lang aan de monastieke universiteit van Dhammakaya Thailand. In 2010 verhuisde hij naar Duitsland om daar te helpen met werkzaamheden en te studeren. In 2020 werd hij waarnemende abt van Wat Phra Dhammakaya Netherlands.

Luang phi Sathorn Puññesiko was voorheen de abt van de tempel. Hij komt uit Chumphon, in het zuiden van Thailand. Hij werd monnik in 1990. Nadat hij zijn standaardopleiding voor monniken had afgerond, maakte hij plattegronden voor bouwprojecten voor tempels in Thailand en leidde nieuwe monniken op. In 2013 werd hij abt in Wat Phra Dhammakaya Nordrhein-Westfahlen, en in 2017 werd hij officieel abt van de toen kersverse tempel in Nederland. In 2020 is hij als leraar gaan wonen en werken in onze Wat Phra Dhammakaya Denemarken.

Luang phi Sander Khemadhammo werd geboren in Amsterdam in 1978. Op de middelbare school ontwikkelde hij een fascinatie met het Boeddhisme. In 1998 maakte hij kennis met een Thais meditatiecentrum in Belgie, de voorloper van de huidige tempel in Lede. Na zijn studie te hebben afgerond, besloot hij te gaan wonen in Wat Phra Dhammakaya Thailand. Na zijn intrede als monnik in 2005, ging hij in 2017 in Wat Phra Dhammakaya Netherlands wonen als leraar meditatie en boeddhisme.

Luang phi Anucha Dittañāṇo was al vanaf jongs af aan bezig met boeddhisme op school en thuis. Toen hij 20 jaar was, liet hij zich voor het eerst wijden als monnik. Nadien trad hij uit en werkte als verkoper voor vele jaren. Later besloot hij weer als monnik in te treden, nadat hem begon te dagen hoe vergankelijk het leven is, en hoe mooi het monniksleven. Hij trad in in 2008, en heeft sindsdien geholpen met secretariële werkzaamheden in de tempel in Thailand. Hij houdt ervan het boeddhisme te bestuderen en volgt nu een master-opleiding boeddhisme via e-learning. Hij is leraar in de tempel sinds 2019.

Andere leraren in Nederland en België

Andy Merckaert (1973) woont in België. Hij studeerde in 1994 af als leraar (lagere school) . In 2005 besloot hij om als leraar ethiek, moraal en filosofie te onderwijzen aan kinderen van 6 tot 18 jaar oud. Hij leerde het Dhammakaya meditatiecentrum België kennen in 2015, in een periode van persoonlijke uitdagingen. Hij begon zeer snel de voordelen van meditatie te ervaren en werd vrijwilliger in het meditatiecentrum. In 2020 wist hij de opleiding voor meditatieleraar te Thailand, georganiseerd door Peace Revolution – World Peace Initiative succesvol af te ronden. Als gecertificeerde Mindfulness en Meditatie trainer probeert hij meditatie te introduceren bij jong en oud.