Wie is wie?

Momenteel heeft onze stichting één locatie, Wat Phra Dhammakaya Netherlands. In dit centrum wonen momenteel drie monniken. Ter kennismaking leggen we hier kort uit wie wie is.

Luang phi Sathorn Puññesiko is de abt van de tempel. Hij komt uit Chumphon, in het zuiden van Thailand. Hij werd monnik in 1990. Nadat hij zijn standaardopleiding voor monniken had afgerond, maakte hij plattegronden voor bouwprojecten voor tempels in Thailand en leidde nieuwe monniken op. In 2013 werd hij abt in Wat Phra Dhammakaya Nordrhein-Westfahlen, en in 2019 werd hij officieel abt van de kersverse nieuwe tempel in Nederland.

Luang phi Sander Khemadhammo werd geboren in Amsterdam in 1978. Op de middelbare school ontwikkelde hij een fascinatie met het Boeddhisme. In 1998 maakte hij kennis met een Thais meditatiecentrum in Belgie, de voorloper van de huidige tempel in Lede. Na zijn studie te hebben afgerond, besloot hij te gaan wonen in Wat Phra Dhammakaya Thailand. Na zijn intrede als monnik in 2005, ging hij in 2017 in Wat Phra Dhammakaya Netherlands wonen als leraar meditatie en boeddhisme.

Luang phi Anucha Dittañaṇo was al vanaf jongs af aan bezig met boeddhisme op school en thuis. Toen hij 20 jaar was, liet hij zich voor het eerst wijden als monnik. Nadien trad hij uit en werkte als verkoper voor vele jaren. Later besloot hij weer als monnik in te treden, nadat hem begon te dagen hoe vergankelijk het leven is, en hoe mooi het monniksleven. Hij trad in in 2008, en heeft sindsdien geholpen met secretariële werkzaamheden in de tempel in Thailand. Hij houdt ervan het boeddhisme te bestuderen en volgt nu een master-opleiding boeddhisme via e-learning. Hij is leraar in de tempel sinds 2019.