Wekelijkse meditatieavonden

In ons centrum worden wekelijkse meditatieavonden gegeven. Op elke dinsdag wordt er over inhoudelijke thema’s gesproken, zoals omgaan met emoties, onze kijk op de wereld, e.d. De dinsdagavonden zijn gestructureerd als een serie van negen. We raden beginners aan om de serie vanaf het begin te volgen.

De donderdagavonden is er enkel begeleide meditatie zonder een lezing. Deze worden online uitgezonden voor diegenen die niet kunnen komen. We raden de donderdag echter alleen aan voor mensen die al een introductie hebben gehad in ons centrum.

Elke dinsdag 19.00–21.00 u. Begeleide meditatie en lezing
De serie van negen avonden beginnen op 7 januari, op 31 maart, en op 29 september.

Elke donderdag 19.00–20.014 u. Hoofdzakelijk begeleide meditatie, online via deze software, inlogcode 499-381-490.

De lessen bestaan uit :
• Begeleide meditatie
• Pauze met koffie en thee (op dinsdag)
• Een lezing (op dinsdag) of een inspirerend citaat (donderdag)

De avonden worden momenteel verzorgd door leraar Luang phi Sander. Soms zijn er ook gastdocenten uit Thailand. Er zijn geen kosten verbonden aan de avond; je kunt een donatie doen.

Enkele praktische tips :

• Volgens Thaise traditie worden er in de tempel en de meditatieruimtes geen schoenen gedragen, tijdens de koude perioden zijn sokken dan wel handig.
  • Gebruik losse kledij, zodat je gemakkelijk kunt zitten.
  • Je kan zowel mediteren op de grond als zittend op een stoel. Er zijn meditatiekussens ter plaatse beschikbaar; een eigen meditatiekussen meebrengen kan uiteraard.
  • Het is in de Thaise traditie niet respectvol om de voeten naar een Boeddhabeeld of een monnik te richten. Indien we dus op de grond of op een meditatiekussen zitten, doen we dat daarmee in kleermakerszit of in de halve lotushouding.
  • Mobiele telefoons worden tijdens de les uitgezet.
  • Gelieve niet te roken in de gebouwen alsook niet buiten op het terrein.