Retraites

Op onze retraites komen thema’s aan bod zoals het ontwikkelen van een juiste balans in meditatie, het onderhouden van de meditatie-ervaring, omgaan met verwachtingen, enzovoort. Alle retraites beginnen de eerste dag om 17.00 uur, en eindigen de laatste dag tevens om 17.00 uur (uitgezonderd de dagretraites). Je verblijft in het centrum. Daardoor geniet je van de speciale en stimulerende sfeer waardoor de meditatie-ervaring nog meer tot haar recht komt. Mannen en vrouwen slapen gescheiden naar kloostergebruik. Verder wordt er geen avondmaaltijd gegeten, maar zijn er wel vruchtensap en bepaalde zuivelproducten beschikbaar.

Om je in te schrijven, kun je inschrijvingsformulier invullen en naar ons opsturen, hetzij door het te printen en over de post te sturen (klik daarvoor hier), hetzij online (klik daarvoor hier).

Meditatieretraites

Onze meditatieretraites leggen per definitie de nadruk op het belang van meditatie. De meditatiesessies duren uiteraard langer dan tijdens de wekelijkse avonden. Voor elke sessie wordt een korte inleiding gegeven en de deelnemers hebben ruimschoots de gelegenheid om vragen te stellen. Na de meditatie is er voldoende kans om ervaringen uit te wisselen.

Studieretraites

Onze studieretraites gaan dan weer wat dieper in op de betekenis en draagwijdte van bepaalde Boeddhistische leringen. De nadruk wordt vooral gelegd op het bruikbare van de Boeddhistische levenswijze in het dagelijks leven en dit aan de hand van voorbeelden, ervaringen en reflectieopdrachten. Je zal de unieke ervaring weten te smaken van het samengaan van wijsheid en stilte, verenigd in de meditatie.

Mediterende mensen
Wat Phra Dhammakaya Rheinland
Adres: Mainzer Str. 255, 55218 Ingelheim am Rhein , Duitsland

Data 2019:

16-18 augustus — Studieretraite in Wat Phra Dhammakaya Ingelheim am Rhein, Duitsland. Thema: Meditatie volgens de Visuddhimagga. Kosten: Op donatiebasis.

10-15 sept. — Meditatieretraite in Wat Phra Dhammakaya Zwitserland. (In het Engels en Duits)

Bijzonderheden

Deelnemers worden verzocht gedurende een retraite in het klooster te verblijven, om de sfeer van de retraite te behouden. Voor alle programma’s zijn de leraren monniken, die zijn opgeleid in Thailand. Alle lessen worden in het Nederlands gegeven, ofwel in het Nederlands simultaan vertaald, behalve de Engelstalige retraites.

Acht oefenregels (sila)

Tijdens onze retraites worden deelnemers verzocht acht oefenregels op zich te nemen, die gelden als deel van het standaard-retraitereglement in kloosters in Thailand. Deze regels zijn in de praktijk:

1. Het niet doden of kwaad aandoen van levende wezens.
  2. Het niet nemen wat niet gegeven is (diefstal)
  3. Geen seksueel contact
  4. Geen onwaarheid spreken
  5. Geen alcoholische dranken en niet roken
  6. Geen avondmaal (met uitzondering van bepaalde verfrissingen)
  7. Geen televisie of ander vermaak bekijken of beluisteren
  8. In een eenvoudige slaapplaats verblijven.

Deze regels zijn specifiek bedoeld om ons te helpen afleidingen te vermijden en innerlijke rust en stilte te vinden, alsook om de monastieke sfeer in het klooster te behouden. In het klooster worden daarom de slaapplaatsen van mannen en vrouwen gescheiden gehouden. Alhoewel er ’s avonds geen maaltijd wordt genuttigd, worden er wel andere zaken aangeboden, zoals vruchtensap, sojamelk, en bepaalde zuivelproducten zoals chocolademelk en yoghurt, om de aanpassing te vergemakkelijken.

Kledij

Deelnemers worden verzocht comfortabele kledij te dragen. Verder is het belangrijk kledij te dragen die gepast is in een kloosteromgeving. Indien je dat wenst kun je je eigen meditatiekussen meebrengen.

Beddengoed

Je kunt gebruik maken van ons beddengoed. Het is ook mogelijk je eigen beddengoed mee te brengen (kussensloop, dekbedovertrek en hoeslaken).

Bijzondere prijzen

Zoals gezegd willen we de spirituele interesse onder jongeren bevorderen. Daarom rekenen we 80% van de prijs voor studenten. Gelieve een kopie van je studentenkaart of collegekaart op te sturen als bewijs.

Voor mensen die het financieel moeilijk hebben, zijn er mogelijkheden tot sponsoring. Neem contact met ons op daarvoor.

Voorbeeld van dagschema op een retraite

5.30 u.       opstaan
6.00 u.       meditatie + verspreiden van liefdevolle vriendelijkheid
6.45 u.       yoga
7.15 u.       ontbijt
9.00 u.       meditatie en Dhamma-lezing
11.45 u.      middagmaal
14.00 u.     meditatie en Dhamma-lezing
17.30 u.     Pana (vruchtensap e.d.) / persoonlijke tijd
19.00 u.     meditatie en Dhamma-lezing
22.00 u.     Rust

De inschrijfkosten voor activiteiten kun je storten op IBAN NL 78 ABNA 0422 5525 93, ten name van de Stichting Dhammakaya Nederland, onder vermelding van de betreffende activiteit. Inschrijvingen vinden plaats in volgorde van binnenkomst van de inschrijfbedragen. Voor alle programma’s zijn de leraren monniken, die zijn opgeleid als meditatieleraar in Thailand.Voor meer informatie, kan je ons mailen.